
Op 26 mei j.l. is tijdens de digitale ALV een belangrijk besluit genomen over de ledenraad van Enschede Energie. Onze Ledenraad-werkgroep heeft in de voorgaande maanden al veel werk verzet met de voorbereiding van een toekomstige ledenraad. Op deze ALV is besloten om onze werkgroep de status “ledenraad in oprichting” te geven.
Wat is een ledenraad?
De ledenraad is het hoogste orgaan binnen deze coöperatie en zij is in feite de vervanging van de ALV in dezen. Zij wordt gekozen uit en door de leden van de coöperatie en is hun vertegenwoordiging. Je zou het een beetje ruim genomen kunnen vergelijken met de gemeenteraad, die alle inwoners van een gemeente vertegenwoordigt en het college van burgemeester en wethouders controleert. ‘
Dat is ook de taak van de ledenraad: controle van het bestuur. Daarnaast kan de ledenraad zich ook met andere zaken binnen de coöperatie bezighouden.
In vergelijking met een ALV kan een ledenraad sneller en slagvaardiger optreden indien dat gewenst is.
Wat hebben we gedaan met betrekking tot de instelling van de ledenraad?
We hebben inmiddels een reglement in concept opgesteld waarin omschreven wordt wat de taken, bevoegdheden, etc. van de ledenraad zijn. Dit concept gaan we binnenkort met het bestuur bespreken waarna het moet worden afgestemd met de statuten van de coöperatie. Als deze procedure is afgerond wordt het reglement op de ALV in november aan de leden voorgelegd en kan er ook gestemd worden op de kandidaten voor de ledenraad.
Wij streven naar een ledenraad die bestaat uit 5 tot 15 leden die een zittingsduur hebben van 3 jaren en die 1 maal herbenoembaar zijn. Het aantal vergaderingen hebben we voorlopig bepaald op 4 per jaar.
Heb je als lid van de coöperatie tijd en zin om mee te werken aan deze ledenraad i.o. neem dan contact op met Robert Baveld, de secretaris van onze coöperatie via e-mail: info@enschede-energie.nl. We kunnen nog een aantal mensen gebruiken!
Namens de ledenraad i.o.,
Henk Zomer





